REC1923106 |
Disseny d'activitats d'ensenyament aprenentatge amb metodologia ABP per a l'FP |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Prof. Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior |
|
|
|
1/7/2024 - 24/7/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Aprenonline
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
4SAO Disseny d'activitats d'ensenyament aprenentatge amb metodologia ABP per a l'FP
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/07/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
55
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Els currículums dels cicles formatius de Formació Professional són competencials, això implica un canvi metodològic a l’aula per part de tot l’equip docent i, per tant, un canvi en la manera de presentar les activitats d’ensenyament aprenentatge a l’alumnat. L’equip docent ha de tenir un coneixement profund del currículum del cicle formatiu que imparteixen, a la vegada que han de contextualitzar-lo dintre de l’aula en funció de la realitat de l’alumnat i de les empreses.
Des d’aquí proposem una sèrie d’estratègies i recursos que ajudaran als docents a fer un disseny d’Activitats d’ensenyament aprenentatge lligades a la metodologia ABP.
La metodologia de treball és una metodologia activa d’autoaprenentatge guiat. Durant el curs els inscrits viuran el procés de disseny d’AEA a partir de tasques que han de contextualitzar a la seva realitat a l’aula i de les quals es farà el seguiment corresponent de tutorització.
Per a fer difusió enviarem un mail a tots els mails que tenim de diferents docents i ho anunciarem a la nostra pàgina web: https://aprenonline.org/cursos/192-disseny-dactivitats-densenyament-aprenentatge-amb-metodologia-abp-per-a-lfp/, i a tots els docents dels quals disposem el mail.
|
| |
Objectius |
Objectiu principal:
Confeccionar activitats d’ensenyament aprenentatge relacionades amb la
metodologia ABP
- Objectius específics
Identificar i reflexionar sobre el marc normatiu institucional i el context professional de
cada docent com a inici per al disseny de les activitats d’ensenyament aprenentatge a FP.
Conèixer els principis metodològics de l’ABP en relació amb la formació professional,
diverses situacions i mòduls professionals.
Desenvolupar estratègies dintre de les AEA vinculades amb les metodologies actives com
l’ABP i l’ús de les TIC.
|
| |
Continguts |
Tema 1: El context normatiu i professional
Els currículums a Formació Professional
Objectius,
Competències professionals, personals i socials
Competències transversals
Resultats d’aprenentatge i criteris d’avaluació
Tema 2: Les metodologies ABP
Les metodologies competencials
El treball col·laboratiu i cooperatiu
Fases de la metodologia ABP
L’equip docent treballant amb metodologia ABP
L’alumnat treballant amb metodologia ABP
Tema 3: Com resoldre un enunciat ABP?
Característiques d’un enunciat ABP
La recerca
La posada en comú
Les entregues
L’exposició de la solució a l’enunciat
Tema 4: L’Avaluació dintre de la metodologia ABP
Avaluació formativa i Avaluació formadora
Autoavaluació, coavaluació i heteroavaluació
Instruments d’avaluació lligats als Resultats d’aprenentatge
Qualificació. Avaluació sumativa.
L’avaluació de l’equip docent de com ha funcionat la proposta de l’AEA
Tema 5: La teva activitat d’ensenyament d’aprenentatge amb la metodologia ABP
Creació d’una fitxa d’activitat competencial
Creació d'un vídeo amb la presentació de la fitxa.
|
| |
Formador/a |
Paz Gomez Jorge
|
| |
Avaluació |
En el primer tema es treballen aspectes bàsics sobre el currículum de la formació professional.
Els participants han de buscar, llegir i investigar el currículum del cicle formatiu que volen treballar de manera competencial i ubicar on anirà l’activitat d’ensenyament aprenentatge (AEA) que volen dissenyar.
En el segon tema es treballen les característiques de les metodologies que des d'orientació curricular del Departament d’Educació, en concret la Direcció General de Formació Professional demanen que es facin servir a la formació professional i que van lligades a un canvi metodològic. El participant va aprenent conceptes bàsics que després podrà practicar a l’aula. La formadora valorarà si s’han assolit aquests conceptes bàsics.
En el tercer tema es treballen les estratègies per resoldre un enunciat seguint la metodologia
d’aprenentatge basat en problemes, projectes, reptes. Els participants al curs hauran d’entregar una proposta d’enunciat amb el que es centrarà el dissenya de la seva AEA.
En el quart tema es treballen els tipus d’avaluació dintre de les metodologies competencials, com l’avaluació formativa, formadora i sumativa. L’assoliment d’aquest tema es veurà reflectit a la fitxa de l’AEA que s’entregarà en el següent tema.
Finalment, al tema 5, el participant crearà una fitxa d’una activitat competencial que s’avaluarà seguint els criteris i coneixements adquirits durant el curs i un petit vídeo, presentant l’activitat.
La durada ser d’uns 3 minuts mínim. La persona formadora valorarà la qualitat de la proposta i si cal, proposarà millores.
Per a superar el curs el participant ha de presentar totes les tasques proposades, amb els
canvis de millora, si és el cas.
En cap cas hi haurà una qualificació quantitativa.
|
| |
Requisits de certificació |
Per aconseguir la certificació d'aquest curs és necessari: haver presentat el 100% de les activitats suggerides amb un nivell satisfactori i haver contestat l'enquesta de valoració final.
|
| |
E-mail |
info@aprenonline.org
|
| |
|
|